“In de week van” neemt iedere aflevering een andere medewerker van Oosterveen & de Groot jullie mee in zijn of haar week. Deze keer deelt jurist Janieta van der Kaap hoe haar werkweek verloopt.
Maandag
Mijn werkweek begint om 8 uur op kantoor. Ik bespreek het weekend met mijn collega’s, open mijn mailbox en beantwoord een aantal mails. Rond een uur of 9 beginnen we met de weekstart, waarin we met zijn allen terugblikken op wat er de afgelopen week voorbij gekomen is en wat ons de komende week te wachten staat. We verdelen daarnaast wat werk voor de komende week.
Na de weekstart zet ik een kop koffie en begin ik aan het verlenen van een vergunning voor een gemeente waar ik als casemanager aan dossiers werk. Ik heb alle benodigde stukken en adviezen binnen en kan dus beginnen met opstellen van de beschikking. Ik werk hieraan tot de lunch. Deze bespreek ik nog even met een collega vanuit de betrokken gemeente, waarna ik het dossier afrond.
Tussendoor komt er nog een client langs voor een eerste adviesgesprek inzake een arbeidsgerelateerde situatie.
Om 12 uur zet ik de lunch klaar samen met mijn collega. We lunchen met het hele team: een gezellig moment en een goede mogelijkheid om nog wat bij te praten.
Na de lunch ga ik aan de slag met een hoger beroepsschrift waar ik al een aantal weken mee bezig ben. Ik overleg met collega’s over de verdere lijn die we gaan inzetten; ik lees relevante jurisprudentie; overleg met onze cliënt en verstuur aan het eind van de dag het hoger beroepsschrift naar de Raad van State.
Dinsdag
Op dinsdag zit ik op kantoor bij een opdrachtgever (een gemeente). Ik zit elke dinsdag op kantoor bij deze gemeente, om zo ook op locatie te kunnen ondersteunen en zaken te kunnen bespreken met de betrokken collega’s.
Ik werk van 8 tot 10 uur mijn mailbox bij en ik beantwoord een aantal mails over een lopende handhavingszaak waarin een bouwstop is opgelegd. Ik overleg met de toezichthouder over de stappen die genomen gaan worden en over hoe we de verdere communicatie laten verlopen.
De rest van de dag staat in het teken van een project waarbij ik betrokken ben. Dit gaat over de vitalisering van vakantieparken. Ik voer verschillende gesprekken met inwoners en beantwoord juridisch inhoudelijke vragen van collega’s.
Ook ontvang ik nog een telefoontje over een lopend bezwaar. De vragen kan ik snel beantwoorden en daarmee kan ik de zaak voor het eind van de dag nog afronden.
Woensdag
Woensdag is mijn vrije dag. Wel werk ik vandaag nog even mijn urenregistratie van de afgelopen week bij.
Donderdag
Na mijn vrije dag start mijn werkdag wederom om 8 uur. Een collega vraagt deze ochtend of ik haar wil ondersteunen. Er moeten een omgevingsverbod en een last onder dwangsom worden opgesteld. Tot de lunch werk ik aan de besluiten.
Na de lunch begin ik met het schrijven van een brief naar een tegenpartij in een arbeidszaak. Cliënt heeft onze hulp ingeschakeld omdat er sprake is van een arbeidsconflict tussen werknemer en werkgever. Ik overleg met onze cliënt en een collega en verstuur aan het eind van de dag de brief naar de tegenpartij.
Vrijdag
Vrijdag vraagt een collega of ik wil meekijken in een dossier waaraan zij werkt. Het betreft een zaak waarop ik met mijn kennis over het vergunningverleningsproces mogelijk een andere blik kan werpen. We bespreken de zaak en lopen nog wat regelgeving door. Ik geef haar een aantal aanwijzingen en tips en daarmee kan ze verder werken.
Hierna bereid ik me voor op een overleg dat om 11 uur gepland staat. Samen met een collega overleg ik over een handhavingsproject op een vakantiepark. We bespreken de bekende gegevens met de betrokken toezichthouder en bespreken hoe we het project verder willen aanvliegen. Ik adviseer over het te volgen handhavingstraject.
Na de lunch werk ik aan het aanvragen van adviezen van verschillende afdelingen voor de gemeente waar ik als casemanager werk. Hier ben ik de hele middag mee bezig en om 17 uur is het tijd voor weekend!